Badanie OurCare podkreśla brak dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej

Dostęp Kanadyjczyków do podstawowej opieki zdrowotnej jest gorszy niż wcześniej sądzono, wynika z wyników pierwszej fazy projektu OurCare, jednego z największych w historii ogólnokrajowych badań dotyczących podstawowej opieki zdrowotnej. Spośród prawie 9300 respondentów ankiety tylko 77 procent zgłosiło posiadanie lekarza rodzinnego lub pielęgniarki. Szacunki sprzed pandemii przybliżyły tę liczbę do 85 procent.

Dane z ankiety zostały zebrane w interaktywny pulpit nawigacyjny online. Wyniki ankiety oznaczają koniec pierwszej z trzech faz projektu OurCare, którego celem jest znalezienie luk i możliwych rozwiązań niektórych z największych problemów podstawowej opieki zdrowotnej w Kanadzie. Projekt powstał w czerwcu 2021 r. we współpracy Tary Kiran, lekarza rodzinnego i naukowca z MAP Center for Urban Health Solutions, oraz kolegi Petera MacLeoda z MASS LBP. Plany zostały sfinalizowane przy poparciu prowincjonalnych i krajowych partnerów opieki zdrowotnej, interesariuszy i opinii publicznej za pośrednictwem grupy Patient Voice należącej do Kanadyjskiego Stowarzyszenia Medycznego.

Pytania obejmowały takie tematy, jak terminowość i bliskość opieki, relacje z opiekunami i chęć otrzymania opieki od zespołu medycznego.

“[The survey] zapewnia naprawdę ważne perspektywy opinii publicznej, które mogą pomóc w kształtowaniu reform, które, jak wiemy, muszą nadejść” — mówi Kiran. „Wiemy, że podstawowa opieka zdrowotna to coś, co musi się zmienić”.

Warto przeczytać!  Czosnek na odchudzanie – krótki przewodnik

Za kluczową kwestię uznano terminowy dostęp do opieki. Prawie połowa respondentów korzystała z przychodni w ciągu ostatniego roku, a jedna trzecia wskazała przychodnie jako jedyne miejsca, w których mogli uzyskać opiekę.

Badanie potwierdziło, że niektóre grupy demograficzne mają jeszcze mniejszy dostęp do wsparcia podstawowej opieki zdrowotnej. Młodzi dorośli, imigranci, grupy o niższych dochodach i osoby rasistowskie jeszcze rzadziej miały lekarza rodzinnego. Ale dostęp według regionu był najważniejszym wyznacznikiem połączenia z lekarzem rodzinnym. Tylko 69 do 71 procent respondentów w prowincjach BC, Quebec i atlantyckich miało dostęp do lekarza rodzinnego, w porównaniu z 86 i 82 procent w Ontario i na prerii, w tym odpowiednio w Manitobie, Saskatchewan i Albercie.

Ankietę, która trwała od września do października ubiegłego roku, wypełniło ponad 9200 osób. Odpowiedzi zostały następnie zważone, aby odzwierciedlić kanadyjską demografię na podstawie ostatnich danych ze spisu powszechnego.

Kiran mówi, że Kanadyjczycy są otwarci na robienie rzeczy inaczej, jeśli oznacza to, że oni i ich sąsiedzi ostatecznie uzyskają lepszy dostęp do opieki; Około 90 procent stwierdziło, że czułoby się komfortowo, gdyby ich lekarz zalecił wsparcie innego członka zespołu opieki zdrowotnej.

„Relacje są ważne – nawet ważniejsze niż szybki dostęp do opieki”.

Mówi, że dodała jej otuchy, gdy zobaczyła, co respondenci uznali za jeden z głównych priorytetów. „Pacjenci chcą być postrzegani przez swoich pracowników służby zdrowia jako kompletna osoba” — mówi Kiran. „Relacje są ważne – nawet ważniejsze niż szybki dostęp do opieki. Wiemy, że relacje są naprawdę podstawą dobrej podstawowej opieki zdrowotnej, a teraz wszystkie dowody rzeczywiście na to wskazują”.

Warto przeczytać!  Centene kontynuuje sprzedaż pomocniczych jednostek biznesowych

Jednak niektóre reformy opieki zdrowotnej nie podobają się opinii publicznej. „Zapytaliśmy, jak chętnie korzystałbyś z usług wirtualnej opieki, gdyby firma, która prowadziła tę usługę, otrzymywała płatności lub była własnością firmy farmaceutycznej”. Odpowiedź: 70 procent odpowiedziało „nie bardzo chce” lub „w ogóle nie chce” otrzymać opieki, jeśli tak było.

Kanadyjczycy są również nieufni wobec usług wirtualnej opieki, które sprzedają ich dane; 84 procent powiedziało, że nie skorzystałoby z wirtualnej opieki, gdyby firma sprzedawała dane o ich zdrowiu, nawet jeśli informacje identyfikujące zostałyby usunięte. „Myślę, że to po prostu świadczy o tym, jak ważne jest, aby ludzie wiedzieli z góry, w jaki sposób ich dane będą wykorzystywane, zanim zdecydują się skorzystać z tej usługi” — mówi Kiran.

Następny krok projektu OurCare obejmuje bardziej dogłębny przegląd podstawowej opieki zdrowotnej w Ontario. Grupa 36 ochotników spoza środowiska medycznego, którzy są reprezentatywni dla rozkładu demograficznego prowincji, została wybrana do udziału w sesjach, aby poznać szczegóły systemu podstawowej opieki zdrowotnej.

Warto przeczytać!  Najlepsze suplementy do CrossFit na sen, białko, węglowodany i nie tylko

Grupa już zaczęła się spotykać, aby omówić takie tematy, jak różne modele podstawowej opieki zdrowotnej, systemy opieki zdrowotnej, równość i dostęp. „Myślę, że będzie to wyzwaniem dla ekspertów i naprawdę pomoże nam nadal rozmawiać o wartościach leżących u podstaw przyszłego systemu podstawowej opieki zdrowotnej” — mówi Kiran. Paneliści spędzą ponad 30 godzin, ucząc się o podstawowej opiece zdrowotnej od różnych ekspertów iz różnych perspektyw.

Po zapoznaniu się ze wszystkimi informacjami grupa spotka się osobiście w lutym, aby omówić możliwe rozwiązania. „To naprawdę ekscytujący krok, który, jak sądzę, pomoże nam wejść głębiej, niż moglibyśmy to zrobić za pomocą ankiety”. 12 lutego grupa przedstawi swoje ostateczne zalecenia. Matthew Anderson, dyrektor generalny Ontario Health, jest jednym z liderów systemu opieki zdrowotnej, którzy wezmą udział.

Trzecia i ostatnia faza projektu zgromadzi okrągłe stoły społeczności lokalnej złożone z wolontariuszy ze zmarginalizowanych środowisk, którzy skupią się na wyjątkowych potrzebach społeczności zaniedbanych. Oczekuje się, że okrągłe stoły społeczności lokalnej spotkają się na wiosnę.