Czy TikTok zastąpi Google?

TikTok absolutnie podbił świat od 2020 roku. I to nie tylko dla dzieci – z ponad 1 miliardem użytkowników, jest popularny we wszystkich grupach demograficznych.

Zachowanie użytkowników na TikTok ewoluowało wraz ze wzrostem jego popularności. Widzieliśmy, jak aplikacja przechodzi od tańczących nastolatków do wpływania na zachowania zakupowe na całym świecie.

Teraz następnym krokiem dla TikTok wydaje się być przekształcenie się w kolejną dużą wyszukiwarkę.

Czy TikTok to nowy Google?

Krótka odpowiedź: nie.

TikTok to wewnętrzna wyszukiwarka treści TikTok. Jest dedykowany konkretnemu obszarowi zainteresowania i określonemu formatowi: wideo.

Istnieje kilka różnych czynników wpływających na to, jak wybieramy wyszukiwarkę, aby rozwiązać naszą potrzebę w tej chwili, ale pod koniec dnia TikTok i Google spełniają bardzo różne intencje wyszukiwania.

Dlaczego użytkownicy wyszukują na TikTok?

Widzimy, że TikTok przejmuje udział w rynku od Google w branżach takich jak żywność, ogrodnictwo i podróże. Są to wyszukiwania o niskich stawkach, w których jest mało prawdopodobne, aby wynik wyrządził ci krzywdę. Ponieważ nie potrzebujesz doskonałej ani rzeczowej odpowiedzi, możesz użyć TikTok, aby ją znaleźć.

Format wideo TikTok ma o wiele więcej sensu, jeśli szukasz odpowiedzi, w których liczy się wizualność. Miejsca randkowe w Twoim mieście lub samouczek ogrodniczy to idealne wyszukiwania dla platformy.

Innym powodem, dla którego użytkownicy wybierają TikTok, jest to, że odpowiedź zawsze będzie udzielana przez eksperta merytorycznego, a nie niszowego blogera. Dowód społeczny obfituje, ponieważ możesz ocenić wiedzę swojego źródła, patrząc na komentarze i liczbę wyświetleń, polubień i obserwujących.

Zgłoszono kilka obaw dotyczących rozprzestrzeniania się dezinformacji na TikTok, podobnie jak w większości innych platform treści. Są one jednak nieco bardziej niepokojące na TikTok, ponieważ ma bezprecedensowy potencjał wirusowości i dużą, młodą bazę użytkowników, na których łatwiej wpływać podczas odkrywania treści niż podczas aktywnego wyszukiwania.

Użytkownicy szukają nawet treści TikTok w Google, z zapytaniami takimi jak “Makaron TikTok”, gromadząc 1,778 wyszukiwań miesięcznie w USA:

Markowe zapytania w Google dla treści TikTok mają łączną miesięczną liczbę wyszukiwań wynoszącą 30,1 miliona w samych Stanach Zjednoczonych. Ale w duchu przejrzystości podzielę się tym, że większość z nich nie jest PG (ani nawet PG-13).

Aktywne wyszukiwanie a odnajdowanie zawartości

Istnieją dwa kluczowe zachowania na TikTok, które musimy rozróżnić: aktywne wyszukiwanie i odkrywanie treści.

Odkrywanie zawartości

Odkrywanie treści jest głównym zachowaniem na TikTok i jest to to, z którym jesteśmy najbardziej zaznajomieni. Dzieje się tak, gdy użytkownik przewija aplikację, biernie mając nadzieję na znalezienie rozrywki, porad finansowych, pomysłów na przepisy lub nowego ulubionego produktu kosmetycznego.

Użytkownicy od lat cieszą się pozytywnym doświadczeniem odkrywania treści na TikTok. Znaleźli nowe restauracje lub kąt do selfie, który sprawia, że wyglądają jak Kylie Jenner.

To jest klucz do zrozumienia wzrostu TikTok jako wyszukiwarki: To pozytywne doświadczenie odkrywania treści zdobyło zaufanie użytkowników. Wiedzą, że treści, które chcą konsumować, znajdują się na TikTok. Kiedy więc zajdzie taka potrzeba, najpierw zwracają się do platformy wideo.

Aktywne wyszukiwanie

To prowadzi nas do aktywnego wyszukiwania. Aktywne wyszukiwanie ma miejsce, gdy użytkownik wpisuje określone pytanie w polu wyszukiwania TikTok.

Na TikTok użytkownicy mogą bezproblemowo przewijać całą zawartość, która odpowiada na ich zapytanie, bez konieczności otwierania wielu kart w przeglądarce. Poprawia to zadowolenie użytkownika, zmniejsza tarcie i, co najważniejsze, uczy TikTok najlepszej odpowiedzi. Więcej na ten temat później.

Porozmawiajmy o psychologii

Odporność na perswazję jest naturalną obroną psychologiczną kiedy czujemy, że ktoś próbuje manipulować nami, abyśmy coś kupili, zrobili lub pomyśleli. Postrzegamy perswazję jako zagrożenie i staramy się od niej odejść lub się jej przeciwstawić.

Ponad dekadę temu branża reklamy internetowej zaczęła martwić się spadkiem CTR swoich reklam displayowych. Wyskakujące okienka zostały odrzucone, banery zignorowane. Użytkownicy wpadli na reklamodawców: próbowaliśmy im coś sprzedać.

Wywołało to zjawisko znane psychologom jako odporność na perswazję. Reklamodawcy nazwali tę odpowiedź “ślepotą banerową”. Jako branża opracowaliśmy cztery różne strategie przeciwdziałania temu oporowi do perswazji.

Najpierw zaczęliśmy sprawiać, by nasze reklamy wyglądały tak, jakby były częścią treści. Nazwaliśmy je “reklamami natywnymi”.

Następnie zaczęliśmy umieszczać reklamy w nieoczekiwane miejsca, w których użytkownicy rzadziej przygotowywali się do sprzedaży.

Zaczęliśmy tworzyć reklamy nieco bardziej dopasowane do kontekstu, aby były mniej natrętne.

W końcu przeszliśmy do dowodu społecznego i zaczęliśmy wykorzystywać siłę zaufania. Tak narodził się influencer marketing.

TikTok wykorzystuje te cztery strategie, aby z założenia przeciwdziałać oporowi na perswazję. Jak to robią?

Twórcy otrzymują wynagrodzenie za swoje treści za pośrednictwem Funduszu twórców na podstawie liczby wyświetleń lub zaangażowania w ich filmy. Są zachęcani do tworzenia wysokiej jakości, angażujących treści, które spodobają się użytkownikom, a nie tylko poprzez zawieranie umów z markami.

Regularnie prezentują swoje zabiegi kosmetyczne, modę lub produkty domowe, ze sponsoringiem marki lub bez. To sprawia, że treści partnerskie lub sponsorowane wyglądają jak zwykłe treści.

Ich reklamy są wyświetlane w dokładnie tym samym formacie, co ich zwykła treść, z małym tagiem informującym, że są to promowane treści.

Wszystkie filmy mają zidentyfikowanego twórcę, widoczną liczbę polubień i wyświetleń oraz otwarte komentarze. Dowodów społecznych jest mnóstwo!

Oprócz SEO nie jest płatnym marketingiem społecznościowym ani influencerem. Dlaczego więc miałoby nas to obchodzić?

SEO jest teraz omnichannel

Umieszczanie odpowiednich treści przed użytkownikami we właściwym czasie jest podstawą tego, co robimy. Jeśli chcemy nadal osiągać ten cel, musimy dostarczać treści tam, gdzie użytkownik ich szuka.

W miarę jak technologia integruje się z naszym życiem, widzieliśmy rozwój multisearch. Google stworzył ten termin jako sposób na zintegrowanie funkcji Google Lens ze sposobem, w jaki mówimy o wyszukiwaniu i SEO.

Zrzut ekranu przedstawiający mobilną stronę główną Google sugerującą wyszukiwanie wizualne.

Teraz szukamy, zadając pytania naszym urządzeniom asystenta domowego lub robiąc zdjęcie drzewa, którego nie rozpoznajemy. Szukamy w Google Maps, na Youtube, na Instagramie, a nawet na Amazon.

Czasy, kiedy SEO polegało na odpowiadaniu na zapytanie w polu wyszukiwania, już dawno minęły.

Publikując nasze treści na TikTok i optymalizując je pod kątem wyszukiwania, pomagamy użytkownikom znaleźć nasze treści, kiedy ich potrzebują, gdzie chcą i w formacie, który wybrali do konsumpcji.

TikTok na SERP

SERP pokazujący wyniki wyszukiwania wideo TikTok dla

Wielokanałowa strategia SEO pozwoli Ci wchodzić w interakcje z użytkownikami poza własną domeną i może pomóc Twojej marce zająć więcej nieruchomości w SERP.

Google stara się zdywersyfikować domeny, które wyświetlają w wyszukiwarce, więc jeśli chcesz wielokrotnie pojawiać się w SERP, będziesz musiał dystrybuować treści swojej marki w różnych domenach.

Strona internetowa TikTok ma ponad 31 milionów stron zbudowanych programowo wokół tematów, hashtagów i dźwięków:

Zrzut ekranu przedstawiający liczbę wyników wyszukiwania dla TikTok.

Strony tematyczne stanowią większość ich adresów URL i ruchu i wydają się być zbudowane na podstawie używanych hashtagów, wraz z jakąś formą konsolidacji ich odmian przez uczenie maszynowe. Należą do nich powiązane filmy, tematy, użytkownicy, hashtagi i dźwięki.

Zrzut ekranu przedstawiający rosnący indeks widoczności TikTok.

Na podstawie danych dostępnych w różnych narzędziach wiemy, że ta sekcja na stronie TikTok ma o 157 milionów bezpłatnych kliknięć miesięcznie.

Na podstawie samych liczb korzyści z posiadania funkcji treści na tych stronach są oczywiste.

Branże, które powinny być na TikTok

TikTok serwuje treści w oparciu o to, co algorytm określił, że będziesz się cieszyć, a nie w oparciu o to, kogo obserwujesz. Dzięki temu użytkownicy nieustannie odkrywają nowych twórców.

Algorytm TikTok wykonuje naprawdę dobrą robotę w znajdowaniu twoich zainteresowań lub pomaganiu w odkrywaniu rzeczy, które lubisz. Te interesujące tematy stają się małymi niszami z własną nazwą.

Podobnie jak subreddit, TikTok ma nieoficjalne “toksy”. Możesz znaleźć nisze, takie jak book-tok, finance-tok, food-tok i wiele innych.

Na podstawie danych, studiów przypadków i niektórych opinii ekspertów istnieją branże, które mogą naprawdę skorzystać na obecności na platformie i wyświetlaniu treści oznaczonych dla tych różnych “toków”:

Drużyny sportowe

Usługi przesyłania strumieniowego i animatorzy

Marki modowe i kosmetyczne

Restauracje i blogerzy kulinarni

Marki turystyczne i influencerzy

Twórcy i marki treści dla użytkowników domowych i majsterkowiczów

Jeśli uważasz, że ta lista przypomina Ci najlepsze branże na Pintereście, masz rację.

TikTok i Pinterest mają ze sobą wiele wspólnego. Obie platformy priorytetowo traktują odkrywanie treści w oparciu o Twoje zainteresowania i służą głównie visual treść.

Patrząc na sugerowane wyszukiwania, wartość staje się jasna, gdy zaczynam wpisywać słowa kluczowe zwykle związane z intencją informacyjną lub komercyjną:

Równoległe zrzuty ekranu z wyszukiwania TikTok automatyczniepulujące sugerowane wyszukiwania dla

Chociaż są one spersonalizowane dla każdego użytkownika, widać, że inni szukają treści, które marki lub wydawcy zazwyczaj przechowują na swoich blogach i uważają za cenne dla swoich firm.

Marki, które chcą zwiększyć swoją świadomość marki, mogą skorzystać z bycia na TikTok niezależnie od branży. W końcu nikt nie spodziewał się sukcesu Duolingo na platformie.

@duolingo ten śmietnik to dosłownie samotna mama, która pracuje na 2 etatach #Duolingo #fgoogletranslate #DuaLipa #Dulapeep #Dualingo #comedy #trend #twerkit_twerkit ♬ Brujeria – ✿

Konkluzja

Czy TikTok zagraża Google? Nie. Czy jest to warte uwagi SEO? Tak.

W ciągu najbliższych kilku miesięcy miej oko na więcej artykułów na temat tego, jak najlepiej wykorzystać tę początkującą i mało prawdopodobną wyszukiwarkę do odkrywania treści. Będę pisać o algorytmie TikTok, jak wygląda wyszukiwanie na TikTok i jak upewnić się, że Twoje filmy mają rangę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.