Dlaczego zdrowie jelit jest ważne?

„Mózg” jelit rewolucjonizuje nasze rozumienie powiązań między trawieniem, nastrojem, zdrowiem, a nawet sposobem myślenia.

„Mamy mózg mózgowy, ale dowiadujemy się, że nasz przewód pokarmowy (GI) ma własny mózg”, powiedział Omar Khokhar, lekarz medycyny, gastroenterolog z OSF HealthCare.

Oznacza to, że sposób, w jaki działają jelita, wpływa na inne procesy w organizmie. Jest to najbardziej centralny narząd, od którego zależą inne narządy w zakresie odżywiania podtrzymującego życie. Dlatego zdrowie jelit jest tak ważne.

Przewód pokarmowy to miejsce, w którym żywność jest trawiona, gdzie składniki odżywcze są wchłaniane i przyswajane oraz gdzie odpady są segregowane i eliminowane.

Składa się głównie z przewodu pokarmowego, który może mieć od 20 do 24 stóp długości od góry do dołu, zaczynając od ust i przechodząc przez przełyk, żołądek i jelito cienkie.

Kontynuuje do jelita grubego, które obejmuje okrężnicę i odbytnicę, i kończy się w odbycie. Narządy wchodzące w skład układu pokarmowego to wątroba, woreczek żółciowy i trzustka.

Oznaki złego stanu jelit

Jeśli doświadczasz oznak niezdrowego jelita, możesz mieć problemy z trawieniem, powiedział dr Khokhar. Znaki te obejmują:

Zgaga Ból lub dyskomfort w jamie brzusznej Zaparcie Biegunka

Warto przeczytać!  Powinieneś unikać tych 5 olejów kuchennych i zamiast tego sięgnąć po te 8 olejów

„Wiele z problemów trawiennych jest związanych z tym, co jemy” – powiedział.

Wyrażenie „jesteś tym, co jesz” zawiera więcej prawdy, niż możesz sobie wyobrazić, powiedział dr Khokhar.

Rodzaje bakterii – złe bakterie i drobnoustroje jelitowe, dobre bakterie, które wpływają na proces trawienia, są tak zindywidualizowane, jak nasze odciski palców

„Jedno jedzenie dla ciebie może nie być dobre dla innego” – powiedział.

Oś jelita-mózg

Wiele osób z zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi – takimi jak zespół jelita drażliwego (IBS) i choroba zapalna jelit – odczuwa ból ostrzej niż inni, ponieważ ich mózgi lepiej reagują na sygnały bólowe z przewodu pokarmowego.

Badania pokazują, że jelita są głęboko połączone z mózgiem, a jedno wpływa na drugie w pozytywny i negatywny sposób.

„Na przykład w przypadku zespołu jelita drażliwego zawsze trawimy. Jesteśmy najbardziej świadomi pierwszych sześciu cali przewodu pokarmowego i ostatnich sześciu cali. Ale w międzyczasie nie wiesz, co się dzieje i nie masz kontroli” – powiedział dr Khokhar.

„Rzeczy są wchłaniane, rzeczy są wydalane. Ale ktoś z IBS będzie postrzegał te procesy jako ból i wzdęcia – jako objawy. Istnieje pewien rodzaj wzmocnienia z jelit do kręgosłupa iz kręgosłupa do mózgu.

Warto przeczytać!  Pierwsze multiomiczne badanie mózgu HIV specyficzne dla typu komórek

„Wszystko to odnosi się do osi jelitowo-mózgowej” – powiedział. „Teraz dowiadujemy się, że nasz przewód pokarmowy ma własny mózg”.

Tradycyjne myślenie zawsze koncentrowało się na tym, jak mózg wpływa na jelita. W rzeczywistości te dwa elementy wzajemnie na siebie wpływają i są od siebie zależne, stąd oś jelita-mózg.

Innymi słowy, jelita i mózg „rozmawiają” ze sobą. Tryliony drobnoustrojów w naszych jelitach „rozmawiają” z naszym mózgiem poprzez krążenie krwi, układ nerwowy jelit i układ odpornościowy jelit. Z kolei mózg „rozmawia” z naszymi jelitami za pomocą tych samych ścieżek.

Ludzie często mówią: „Mam przeczucie” lub „Po prostu czuję to w jelitach”. To dlatego, że kiedy czujesz niepokój, strach, podekscytowanie lub zdenerwowanie, najpierw czujesz to w jelitach. Fajną rzeczą jest to, że możemy wpływać na działanie mózgu w jelitach poprzez nasze własne zachowania”.

Jak naprawić zdrowie jelit

Naturalna poprawa zdrowia jelit może być tak prosta, jak „jedzenie w alejkach sklepu spożywczego” – powiedział dr Khokhar.

„Jeśli możesz, staraj się unikać jedzenia niczego z pudełka, opakowania lub puszki… Co mam przez to rozumieć? Zamiast jeść mus jabłkowy, zjedz jabłko. Zamiast jeść chipsy ziemniaczane, zjedz ziemniaka.

Warto przeczytać!  Firma zajmująca się zaangażowaniem pacjentów Carenet Health przejmuje Stericycle Communication Solutions

„Spójrz na to, co jest naturalne, a co nie. Spójrz na etykietę – to nie tylko cukier i syrop kukurydziany, ale 16 kolejnych rzeczy”.

Oprócz unikania przetworzonej żywności, możesz poprawić zdrowie jelit, jedząc produkty takie jak:

Jabłka Szparagi Banany Jęczmień Edamame Czosnek Grzyby Owies Otręby pszenne Warzywa korzeniowe, takie jak cebula i pory

Inne kroki w celu poprawy zdrowia jelit

Nie ma uniwersalnego podejścia. Oprócz diety bogatej w owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste, ryby i zdrowe oleje, dodatkowe nawyki, które mogą pomóc w poprawie zdrowia przewodu pokarmowego, obejmują:

Wystarczająca ilość snu Ćwiczenia Ćwiczenia Picie wystarczającej ilości wody Zmniejszenie stresu Spożywanie sfermentowanej żywności, takiej jak kiszona kapusta, kimchi i kombucha Przyjmowanie odpowiednich suplementów, takich jak probiotyki, które pomagają przywrócić równowagę jelitową

„Zwykle mówię ludziom, aby mieli podstawę zdrowego odżywiania” – powiedział dr Khokhar.

„Jeśli chcesz coś zjeść, zjedz to. Po prostu wiedz, że możesz mieć konsekwencje (wzdęcia, zaparcia, zgaga) w ciągu 24-48 godzin.

Ostatnia aktualizacja: 23 stycznia 2023 r