
Ikona brytyjskich samochodów sportowych, Caterham Seven patrzy w elektryczną przyszłość – ale tylko wtedy, gdy nadejdzie właściwy czas.
Jeden z najbardziej klasycznych i rozpoznawalnych samochodów sportowych wkracza w erę samochodów elektrycznych.
Brytyjska firma zajmująca się samochodami sportowymi Caterham ujawniła w tym tygodniu koncept EV Seven – elektryczną wersję swojego klasycznego modelu z otwartym dachem – a kolejny jest w drodze.
Z napędzanym benzyną Sevenem, ulubieńcem entuzjastów torów wyścigowych, Caterham twierdzi, że nalegał, aby jego elektryczny odpowiednik musiał nadawać się zarówno do użytku drogowego, jak i na torze wyścigowym.
EV (pojazd elektryczny) Seven ma „powtarzalny cykl jazdy 20-15-20”, który według firmy pozwala właścicielowi jeździć po torze przez 20 minut, ładować przez 15 minut, a następnie ruszać na tor wyścigowy przez kolejne 20 minut sesja.
Koncepcyjny Caterham EV Seven jest napędzany silnikiem elektrycznym na tylnej osi – dostarczanym przez brytyjską firmę Swindon Powertrain – wytwarzającym 179 kW i 250 Nm oraz akumulatorem o pojemności 51 kWh.
Wszystko to jest dobre dla deklarowanego czasu sprintu od 0 do 100 km/h wynoszącego cztery sekundy, dzięki masie samochodu poniżej 700 kg.
Caterham twierdzi, że cykl jazdy 20-15-20 jest możliwy, ponieważ akumulator zużywa tylko około 40 kWh z dostępnych 51 kWh – zmniejszając prawdopodobieństwo przedwczesnej degradacji – podczas gdy sam akumulator jest wypełniony płynem dielektrycznym firmy Motul, aby ustabilizować ogrzewanie i chłodzenie.
Caterham twierdzi, że chłodzona zanurzeniowo bateria to najnowocześniejsza technologia, która do tej pory była zwykle używana do chłodzenia superkomputerów.
Co ciekawe, brytyjska firma nie podaje zasięgu jazdy EV Seven na jednym ładowaniu.
Pojazd wykorzystuje hamowanie regeneracyjne i jest wyposażony w czterotłoczkowe przednie zaciski hamulcowe, amortyzatory Bilstein i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
„Na tym etapie nie planujemy wprowadzenia EV Seven do produkcji – to stanowisko testowe, aby zobaczyć, jak dobrze [electric] układ napędowy sprawdza się w konkretnych przypadkach zastosowań naszych klientów” — powiedział Bob Laishley, dyrektor generalny firmy Caterham.
„Realizujemy ten projekt z szeroko otwartymi oczami, abyśmy mogli nauczyć się dostarczać specyficzne atrybuty pojazdu Caterham niezbędne dla Seven: lekki, prosty i przyjemny w prowadzeniu.
Poprzednie Następne
„Zamierzamy wprowadzić to na rynek we właściwym czasie, gdy pozwoli na to przyszła generacja technologii akumulatorów, dlatego teraz nadszedł czas, abyśmy wypróbowali tę koncepcję” – dodał.
Caterham zapowiedział także drugą „koncepcję w pełni elektrycznego samochodu sportowego”, która zostanie ujawniona jeszcze w tym roku.
Koncepcyjny Caterham EV Seven ma zadebiutować na Goodwood Festival of Speed w Wielkiej Brytanii w lipcu.
Przeczytaj więcej o Benie Zachariaszu