
Grupa Kidston
Genewa, Szwajcaria – Sto lat temu 3-litrowy Bentley stał się pierwszym brytyjskim samochodem i pierwszym Bentleyem, który wziął udział w wyczerpującym 24-godzinnym wyścigu Le Mans w swoim debiutanckim roku. Dziś, gdy ten kultowy wyścig – 24-godzinny test człowieka i maszyny na pełnym gazie – obchodzi swoje stulecie, ten pierwszy Bentley został sprzedany brytyjskiemu entuzjaście za ponad 3 miliony funtów.
Wypożyczany przez Kidston SA, firmę założoną przez Simona Kidstona – siostrzeńca Glena Kidstona, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1930 roku za kierownicą Bentleya – ten samochód reprezentuje początek legendy Bentleya i ustanowienie tradycji „Chłopcy Bentleya”. Kidston, Clement, Duff i inni, tacy jak Sir Tim Birkin, Dr Dudley Benjafield czy były prezes firmy Bentley, Woolf Barnato, stali się znani jako The Bentley Boys ze względu na ich intensywny, wyścigowy styl życia. Jak założyciel firmy WO Bentley powiedział o wybrykach tej grupy:
„Opinia publiczna lubiła wyobrażać sobie ich mieszkających w mieszkaniach Mayfair. Picie szampana w nocnych klubach, granie w konie i giełdę, aw weekendy szaleńcze bicie się po torach wyścigowych. W przypadku kilku z nich ten obraz nie był aż tak niedokładny”.

Grupa Kidston
Ten samochód, Chassis 141, został zgłoszony i prowadzony przez kanadyjskiego weterana I wojny światowej, poszukiwacza przygód i dilera firmy Bentley, Johna Duffa, podczas podwójnego 12-godzinnego rekordu w Brooklands (24-godzinne wyścigi zostały zakazane, aby miejscowi mogli spać), pokonując 2082 mil z prędkością 86,79 mil na godzinę i ustawieniem 38 międzynarodowych rekordów. Następnie poprosił firmę WO Bentley o przygotowanie jego niezawodnego samochodu do nowego 24-godzinnego wyścigu, który odbędzie się we Francji w Le Mans. Chociaż Bentley uważał to za szaleństwo, zgodził się i pożyczył fabrycznego kierowcę testowego Franka Clementa do pilota. Po 24 godzinach za kierownicą – podczas których ustanowili rekord okrążenia wynoszący 106,69 mil na godzinę w aucie wyposażonym tylko w tylne hamulce – zajęli wspólnie 4.

Grupa Kidston
Bentley i The Bentley Boys wrócili do Le Mans na 24-godzinny wyścig w następnym roku. I tym razem by wygrali. Od 1927 do 1930 roku Bentley cztery razy z rzędu wygrywał 24-godzinny wyścig Le Mans, wyznaczając jeden z najbardziej dominujących przejazdów w historii wyścigu. A wszystko to dzięki pionierskim osiągnięciom Chassis 141 w przekonaniu założyciela firmy, WO Bentleya, że jego samochody były w stanie nie tylko ukończyć 24-godzinny wyścig, ale także go wygrać.

Grupa Kidston
Sam WO powiedział, że posiada wiele udziałów w John Duff i Chassis 141. Po 24-godzinnych wyścigach Le Mans w 1923 i 1924 roku Bentley sprzedał 700 pojazdów w ciągu dwóch lat – wszystko to od młodego producenta, który dostarczył dopiero swój pierwszy samochód w 1921 roku. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że sukces marki Bentley jako całości wywodzi się z tych osiągnięć.
Ale z czasem Chassis 141 wiódł bardziej przyziemne życie. Później był używany jako pojazd holowniczy, a następnie miejscowy przedsiębiorca pogrzebowy zmienił jego tylne nadwozie na strzelający hamulec. W późnych latach 40-tych była używana przez swoją właścicielkę do transportu swoich bernardynów na wystawy. A potem zapomniano o nim i powróciło ponownie dopiero na początku lat 80., kiedy właściciel Donington Car Museum, Tom Wheatcroft, odebrał telefon od 97-letniej kobiety oferującej mu w swojej stodole dwa stare samochody, Bentleya i Voisina . Kupił je, nie mając pojęcia o historii Bentleya i był to projekt, dopóki dziennikarz motoryzacyjny nie zidentyfikował go jako dawno zaginionego pierwszego Bentleya, który ścigał się w Le Mans. Ostatecznie osiągnięto porozumienie z australijskim kolekcjonerem Peterem Briggsem, którego samochód Formuły 1 Brabham był wypożyczony do Donington Museum. Brabham pozostał w Donington, a Bentley udał się do Australii, aby zostać odrestaurowany i ostatecznie stać się centralnym punktem Muzeum Motoryzacji Briggsa w Yorku niedaleko Perth. Jego powrót do Wielkiej Brytanii zatacza koło w historii.

Grupa Kidston
Komentując transakcję, Simon Kidston powiedział:
„W tym tygodniu najsłynniejszy wyścig samochodowy na świecie obchodzi swoje 100. urodziny, a jego pionierscy pierwsi konkurenci pozostają intrygujący jak zawsze. Ten Bentley to nie tylko stary samochód, to punkt zwrotny w historii wyścigów samochodowych i kamień węgielny marki Bentley Legenda. Osobiście odziedziczywszy rodzinną pasję do samochodów, którą przyspieszył mój wujek „Bentley Boy”, pomoc w sprowadzeniu tego Bentleya do domu jest naprawdę satysfakcjonująca. To nie będzie spokojne życie: będzie stać w kolejce na starcie wyścigu samochodów zabytkowych z okazji 100. rocznicy Le Mans w przyszłym miesiącu. Mam nadzieję, że jego pierwotni kierowcy będą patrzeć w dół i uśmiechać się”.

Grupa Kidston
O Simonie Kidstonie i Grupie Kidston:
Simon Kidston całe życie żył i oddychał samochodami sportowymi. Simon, siostrzeniec dowódcy „Bentley Boya” z lat 20. XX wieku, Glena Kidstona, który ścigał się z asem Mercedesa Rudolfem Caracciolą w Le Mans, przekształcił miłość do samochodów i ich historii w niszowy, globalny biznes.
Urodzony w 1967 roku jako syn dowódcy Home Kidstona, brytyjskiego oficera marynarki wojennej, który w wolnym czasie posiadał samochody i ścigał się nimi, Simon dorastał we Włoszech i kształcił się w Szwajcarii.
Rozpoczynając swoją karierę „z wielkim entuzjazmem ponad kwalifikacjami” w dziale aukcyjnym londyńskiego salonu klasycznych samochodów, Simon został poszukiwany przez osiem lat później, aby wspólnie z nieżyjącym już Robertem Brooksem założyć Brooks (obecnie Bonhams) Europe. W ciągu następnej dekady rozwinął głośne aukcje na całym świecie, w tym sprzedaż jednej marki Mercedes-Benz w muzeum fabryki w Stuttgarcie.
Simon ostatecznie ustąpił ze stanowiska prezesa Bonhams Europe w 2006 roku i założył firmę Kidston, która od tego czasu stała się synonimem prywatnej sprzedaży rzadkich i wyjątkowych samochodów. Posiada biura w Genewie i Dubaju, a ostatnio rozszerzyła działalność na Włochy, gdzie rozwija działalność w zakresie renowacji samochodów w oparciu o umiejętności rzemieślnicze.
Oprócz pośrednictwa w sprzedaży klasycznych samochodów „Best of the Best”, Simon Kidston pełni funkcję mistrza ceremonii w słynnym Concorso d’Eleganza Villa d’Este i jest wieloletnim sędzią w Pebble Beach. Pełnił funkcję głównego jurora konkursów Cartiera „Travel with Style” w Indiach, oficjalnego komentatora Mille Miglia oraz kuratora Fundacji Homo Faber w Wenecji. Jego firma publikuje książki, w tym ostateczne prace na temat Lamborghini Miura, i tworzy indeks rynkowy K500.com. W 2010 roku został zaproszony przez Mercedes-Benz do prowadzenia swojego ulubionego samochodu, 300 SLR „Uhlenhaut Coupé”, jako jedna z nielicznych osób poza fabryką, które kiedykolwiek to robiły.
Spędził wiele lat tropiąc i odkupując samochody rodzinne, w tym Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, który jego ojciec odebrał jako nowy z fabryki w 1955 roku. https://kidston.com/

Jeśli lubisz takie historie i inne cechy klasycznych samochodów, sprawdź magazyn Old Cars. KLIKNIJ TUTAJ subskrybować.
Chcesz najpierw posmakować magazynu Old Cars? Zapisz się do naszego cotygodniowego e-biuletynu i uzyskaj BEZPŁATNE bezpłatne cyfrowe wydanie naszego magazynu drukowanego.

Wyświetl oryginalny artykuł, aby zobaczyć osadzone multimedia.
* Jako współpracownik Amazon, Old Cars zarabia na kwalifikujących się zakupach.