Podstawa dotycząca pielęgnacji akumulatorów hybrydowych
Ten artykuł może zawierać linki partnerskie.
Kiedy w 1999 i 2000 roku zaczęły pojawiać się pierwsze benzynowo-elektryczne pojazdy hybrydowe, pierwsi użytkownicy przeprowadzili badania i mieli dość dużą wiedzę na temat nowego wówczas i rewolucyjnego środka transportu.
Ale rynek masowy był zdezorientowany; te nowe samochody miały dodatkowy akumulator do dostarczania energii elektrycznej do silnika elektrycznego. Dla niezorientowanych pytanie brzmiało: czy akumulator musi być podłączony do a ładowarka do samochodu hybrydowego?

To pytanie było tak wielką przeszkodą na drodze do zwiększenia sprzedaży, że Toyota rozpoczęła kampanię reklamową Priusa, która wyraźnie podkreślała, że podłączanie nie jest konieczne. Wystarczy od czasu do czasu zatankować bak i odjechać.
Przewiń do przodu o około 10 lat i pojawił się nowy typ hybrydy – hybryda typu plug-in, która wymaga podłączenia do ładowania akumulatora pokładowego w celu zmaksymalizowania wydajności (bez podłączania działa jak normalna hybryda).
Jaka jest więc różnica między tymi dwoma różnymi typami pojazdów hybrydowych? Oto krótki przegląd.
Zwykłe hybrydy
Zwykłe hybrydy ładują pokładowy niklowo-wodorkowy lub akumulatory litowo-jonowe poprzez odzyskiwanie energii w procesie zwanym hamowaniem regeneracyjnym. Podczas wybiegu lub hamowania silnik elektryczny napędzający koła obraca się elektrycznie do tyłu i działa jak generator. Pobiera energię kinetyczną, która normalnie byłaby tracona w postaci ciepła przez tradycyjne mechaniczne hamulce cierne i przechowuje ją w akumulatorze jako energię elektryczną.
Ponadto w trybie generatora silnik spalinowy (zwykle gazowy) ładuje pakiet akumulatorów.
Hybrydy typu plug-in

Zwykłe hybrydy mogą pokonywać krótkie odległości z prędkością do 40 mil na samym zasilaniu bateryjnym, ale hybrydy typu plug-in mogą przejechać, w zależności od marki i modelu, od 15 do 53 mil przy użyciu wyłącznie energii elektrycznej. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu znacznie większego, mocniejszego akumulatora litowo-jonowego. Ale musi być podłączony do gniazdka elektrycznego, aby utrzymać zasięg wyłącznie elektryczny.
Ta cecha pozwala pojazdowi zachowywać się jak samochód czysto elektryczny, a mniej jak konwencjonalny samochód benzynowy, przy jednoczesnym zapewnieniu wyjątkowego przebiegu na paliwie.
Jeśli chodzi o podłączenie do ładowania baterii, istnieją cztery opcje:
Standardowe gniazdko domowe 120 V z czasem ładowania od trzech do ośmiu godzin, w zależności od pojazdu. Domowy system ładowania 220 V skraca czas ładowania o połowę lub więcej. Czasy publicznych stacji ładowania są równe lub mniejsze niż domowe systemy ładowania 220 V. Szybkie ładowanie za pomocą ładowarki prądu stałego (z kompatybilnymi pojazdami) może skrócić czas ładowania do pół godziny lub mniej.

Hybrydy plug-in zapewniają większość zalet samochodu elektrycznego, zachowując jednocześnie wydajność i zasięg zwykłej hybrydy, co eliminuje „niepokój związany z zasięgiem” pojazdów czysto elektrycznych. Kierowcy z napędem hybrydowym typu plug-in mogą podróżować w trybie całkowicie elektrycznym przez zdecydowaną większość typowej jazdy lokalnej. Kiedy ładunek elektryczny akumulatora jest wyczerpany, konwencjonalny system hybrydowy zasila samochód do następnej okazji do podłączenia i naładowania akumulatorów.
Obecnie w świecie hybrydowym istnieją możliwości wyboru, a kupująca publiczność uczy się żyć z obydwoma typami.
[Ed. note: Larry originally wrote this in 2016, but since Toyota is still advertising about its hybrid “that doesn’t need to be plugged in,” we thought it was worth updating and repeating.]
Niektóre z najlepszych wyborów wśród hybryd i hybryd typu plug-in, które przetestowaliśmy:
Test drogowy: Hybrydowy Hyundai Sonata 2022
Pamiec przenosna: Hybrydowa Toyota Prius 2023
Test drogowy: 2022 Ford F-150 Hybrid
Test drogowy: Hybryda plug-in Jeepa Grand Cherokee 2022
Pamiec przenosna: Hybryda plug-in Mitsubishi Outlander 2023
Test drogowy: Hybryda plug-in Kia Niro 2022